OSPOD (tzv. „sociálka“) je orgán státní moci pověřený zákonem č. 359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí, nejčastěji odbor péče o mládež příslušného pověřeného městského úřadu. Tím, že zaměstnavatelem pracovníků OSPOD je předně obec v čele se starostou (a jím jmenovaným tajemníkem), je bohužel OSPOD náchylný ke korupci v komunální politice.
OSPOD ve vztahu k dětem vykonává ze zákona rozdílné role, a to včetně poskytování rodičům či dalším bez rozdílu poradenské služby (zapojení klientů je dobrovolné, zpravidla na požádání); či veřejnoprávní policejní role, kdy OSPOD cíleně vyhledává ohrožené dětí dle §6 zákona č. 359/1999 Sb. pro poskytnutí jim státem garantované ochrany, k čemuž OSPOD má autoritativní pravomoci. Výkon této funkce je vrchnostenský z pozice moci a zapojení klientů velmi často bývá nedobrovolné.
V opatrovnických řízeních před soudem, kdy OSPOD bývá soudem jmenován opatrovníkem nebo-li procesním zástupcem dítěte, má OSPOD naopak postavení účastníka soudního řízení rovného s postavením dalších účastníků řízení (rodičů). V tomto případě není OSPOD oprávněn vystupovat autoritativně z pozice státní moci, či dokonce v rámci soudního řízení rodiče a třetí subjekty úkolovat nebo jiným nezákonným způsobem ovlivňovat soudní řízení (např. nezákonné manipulování důkazů jako jsou OSPODem velmi často předkládané zprávy z šetření OSPOD).
Pokud pracovníci OSPOD jednají nezákonně či dokonce korupčně, dítě pozbývá dvojí ochrany:
- státem garantované ochrany ohrožených dětí;
- řádného zastoupení práv dítěte před soudem. V případě takového nezákonného jednání OSPOD pak musí i rodič v opatrovnickém řízení čelit nejen protistraně (např. druhému rodiči), ale i OSPODu, který v neprospěch dítěte porušuje právní předpisy.